Kamertype
In de meeste hotels treffen we verschillende kamertypes aan. Een verschil maken in kamertypes laat ons toe om prijsverschillen tussen onze producten te hanteren en dus zo extra omzet te genereren. Het definiƫren van kamertypes kan volgens verschillende normen:- Oppervlakte van de kamer
- Uitzicht vanuit de kamer
- Extra diensten bij de kamer
- Ligging van de kamer
- …….
Prijstype of tarief
We spreken hier niet enkel van de prijs die de gast betaald, maar meer specifiek over het soort prijs, het tarief, dat men reserveert. Prijs is een onderdeel van het tarief.Een tarief bevat de volgende kenmerken:
- De prijs: het bedrag
- De verkoopsvoorwaarden:
- Vrij te annuleren ?
- Vooruitbetaling ?
- Aantal nachten ?
- Te reserveren tot ?
- Voor bepaalde periode ?
- Kwalificatie :
- Moet de gast voldoen aan een bepaalde voorwaarde ?
- Distributie
- Kamertype
- Datum
Alle informatie gerelateerd aan de datum zijn van groot belang :
- De dag van de reservatie
- De dag van aankomst
- De dag van vertrek
- Dit laat ons toe om te bepalen hoe ver vooraf de gast reserveert (lead time) en voor hoeveel nachten, de verblijfsduur (lenght of stay).
Geweigerde reserveringen
We bouwen een belangrijk deel van onze analyse op de vraag die er bestaat in de markt. Eens ons hotel volzet is, weigeren we reserveringen. Misschien hadden deze een hogere prijs betaald? De totale vraag kennen is dus zeer belangrijk om de juiste klant te kunnen kiezen.Steeds meer data zijn beschikbaar. Ook die kunnen bruikbaar zijn. Maar de gegevens van de opsomming zijn de belangrijkste.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten