Hoe betrouwbaar zijn je hotel data?

Hotel revenue management en pricing voor hotels is al lang geen mode verschijnsel meer. Zo goed als alle hotelmanagers en hotel eigenaren zien het belang ervan in.

Ik zeg wel eens dat revenue management een min of meer wetenschappelijke benadering is van het ouderwetse buikgevoel.

Inderdaad, bij revenue management baseren we onze aanbevelingen en acties op analyses van cijfers en gegevens die we uit verschillende bronnen verzamelen.



De juiste input van gegevens is een onmisbare stap in het revenue management proces.
Meer en meer gegevens zijn beschikbaar voor analyse en interpretatie. Het merendeel van de data komt automatisch in onze databases terecht:

  • de datum waarop de reservering gemaakt werd
  • de datum van aankomst
  • de datum van vertrek
  • het gereserveerde kamertype
  • het gereserveerde tarief
  • de gereserveerde prijs
  • het distributiekanaal
  • ......
Maar er is ook een belangrijk aandeel van manuele input die enorm belangrijk is voor het maken van de juiste analyses. Deze manuele input dient uitgevoerd te worden door receptiemedewerkers, of wordt gecontroleerd door diezelfde medewerker. 

Gegevens die van groot belang zijn bij de manuele invoer :
  • klantensegment
  • land van origine van de gast (het land waar hij woont en dus niet de nationaliteit)
  • motivatie van het verblijf (zakelijk of toeristisch)
  • voorkeuren van de gast
  • adresgegevens van de gast
  • contactgegevens van de gast
Betrek de receptiemedewerkers in het revenue management proces zodat ze het belang van juiste gegevens begrijpen.
Als revenue manager is het dan ook zaak dat je deze manuele input goed opvolgt en de medewerkers laat inzien hoe belangrijk hun bijdrage is in dit proces.

Heel vaak is een introductie opleiding in revenue management geen overbodige luxe.

Wil je meer informatie over onze opleidingen of onze E-learning modules, neem dan zeker contact met ons op. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen