Vandaag geef ik U graag 6 korte adviezen die Uw tijdsgebruik veel efficienter maken. Perfect in time management zullen we nooit worden, maar pas deze tips toe en je wint al! Het is de 80/20 regel! Pas deze tips toe en win 20% tijd op 80% van Uw taken. Daar geef ik garantie op! Deel gerust dit artikel, iedereen heeft er baat bij.
Scan snel over de tips heen, dan heeft u ze al 1 keer gezien. Stop tussen elke tip, kijk weg en bedenk en visualiseer direct hoe u deze tip kan toepassen en implementeren in uw week- en dagroutine! Bent u er klaar voor? 3,2,1 ...Go!
Tip 1: focus op 1 iets tegelijk...
Mensen doen te veel aan multitasken. Onderzoek toont aan dat zowel mannen als vrouwen hierdoor 25% minder efficiƫnt worden. Dus 1 taak per keer en maak die af met de nodige aandacht. Bekijk nu uw dag en bedenk wat u nu anders kunt doen.
Overweeg dit even rustig...
Tip 2: blok zelfde soort activiteiten achter elkaar.
Dit geeft U de kans om in het ritme te komen van die activiteit. Door de handeling te herhalen wordt u er als het ware handig in. Dus geen werksituatie waarin u email leest, meteen een collega te woord staat, dan een rapport leest, een telefoontje pleegt, om vervolgens weer te vergaderen. Vanaf nu plaatst u alle telefoontjes achter elkaar. U maakt eerste een voorselectie van uw email, waarna u alles achter elkaar leest. Singletasken is in, multitasken is uit! Maak nu blokken van activiteiten!
Overweeg dit even rustig….
Tip 3: plan voor elke taak 20% extra tijd in.
Concentreer U op het niet gebruiken van die 20% tijd. Doet u dit 5 keer dan ontstaat het mentale voordeel van 100% gewonnen tijd. Deze tijd kunt u gebruiken om te ontspannen, onverwachte gebeurtenissen op te vangen, u voor te bereiden op een vergadering, rustig te reizen naar uw volgende bestemming. Ovrloop Uw agenda en kijk wat u extra aan tijd dient te plannen.
Rust even...
Tip 4: verzamel bij elke opdracht, voordat u begint, eerst alle informatie!
U schat de benodigde tijd in, stelt vragen, haalt de kernboodschap eruit. Daarna beslist u of u het wel of niet gaat doen. En in geval dat u de taak accepteert of u het nu of later zult doen. Hierdoor wordt u niet meer enkel urgentiegedreven aangestuurd maar maakt u een gedegen afweging wat u doet op een dag!
Rustig maar...
Tip 5: plan maar 1 tot 3 meest belangrijke taken per dag.
Plan uw meest belangrijke taak aan het begin van de dag. Probeer hier dan zo ongestoord mogelijk aan te werken en zorg dat u de taak ook af krijgt. Dit geeft immers veel voldoening. Als u dit niet doet dan zullen vaak urgente zaken de belangrijke zaken uitstellen. U komt er dan ook niet meer aan toe. De meeste mensen plannen te veel, te positief en beginnen met minder belangrijke dingen de dag. u komt dan niet toe aan wat werkelijk belangrijk is! De waan van de dag haalt u dan te vaak in!
Rust en overweeg...
Tip 6: plan 2 x 20 minuten denktijd in.
Dit gebruikt u om uw energielevel, uw planning van de dag en meest belangrijke taken van de dag te evalueren: hoe gaat het hiermee? Gaat het goed of dien ik een aanpassing te maken?
Natuurlijk zijn er nog veel meer tips maar mijn ervaring is dat starten met deze u al een heel eind vooruit helpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten