6 tips voor minder stress en meer tijdswinst

Vandaag geef ik U graag 6 korte adviezen die Uw tijdsgebruik veel efficienter maken. Perfect in time management zullen we nooit worden, maar pas deze tips toe en je wint al! Het is de 80/20 regel! Pas deze tips toe en win 20% tijd op 80% van Uw taken. Daar geef ik garantie op! Deel gerust dit artikel, iedereen heeft er baat bij.
Scan snel over de tips heen, dan heeft u ze al 1 keer gezien. Stop tussen elke tip, kijk weg en bedenk en visualiseer direct hoe u deze tip kan toepassen en implementeren in uw week- en dagroutine! Bent u er klaar voor? 3,2,1 ...Go!


 Tip 1: focus op 1 iets tegelijk...

Mensen doen te veel aan multitasken. Onderzoek toont aan dat zowel mannen als vrouwen hierdoor 25% minder efficiƫnt worden. Dus 1 taak per keer en maak die af met de nodige aandacht. Bekijk nu uw dag en bedenk wat u nu anders kunt doen.
Overweeg dit even rustig...

Tip 2: blok zelfde soort activiteiten achter elkaar.

Dit geeft U de kans om in het ritme te komen van die activiteit. Door de handeling te herhalen wordt u er als het ware handig in. Dus geen werksituatie waarin u email leest, meteen een collega te woord staat, dan een rapport leest, een telefoontje pleegt, om vervolgens weer te vergaderen. Vanaf nu plaatst u alle telefoontjes achter elkaar. U maakt eerste een voorselectie van uw email, waarna u alles achter elkaar leest. Singletasken is in, multitasken is uit! Maak nu blokken van activiteiten!
Overweeg dit even rustig….

Tip 3: plan voor elke taak 20% extra tijd in.

Concentreer U op het niet gebruiken van die 20% tijd. Doet u dit 5 keer dan ontstaat het mentale voordeel van 100% gewonnen tijd. Deze tijd kunt u gebruiken om te ontspannen, onverwachte gebeurtenissen op te vangen, u voor te bereiden op een vergadering, rustig te reizen naar uw volgende bestemming. Ovrloop Uw agenda en kijk wat u extra aan tijd dient te plannen.
 Rust even...

Tip 4: verzamel bij elke opdracht, voordat u begint, eerst alle informatie!

U schat de benodigde tijd in, stelt vragen, haalt de kernboodschap eruit. Daarna beslist u of u het wel of niet gaat doen. En in geval dat u de taak accepteert of u het nu of later zult doen. Hierdoor wordt u niet meer enkel urgentiegedreven aangestuurd maar maakt u een gedegen afweging wat u doet op een dag!
Rustig maar...

Tip 5: plan maar 1 tot 3 meest belangrijke taken per dag.

Plan uw meest belangrijke taak aan het begin van de dag. Probeer hier dan zo ongestoord mogelijk aan te werken en zorg dat u de taak ook af krijgt. Dit geeft immers veel voldoening. Als u dit niet doet dan zullen vaak urgente zaken de belangrijke zaken uitstellen. U komt er dan ook niet meer aan toe. De meeste mensen plannen te veel, te positief en beginnen met minder belangrijke dingen de dag. u komt dan niet toe aan wat werkelijk belangrijk is! De waan van de dag haalt u dan te vaak in!
Rust en overweeg...

Tip 6: plan 2 x 20 minuten denktijd in.

Dit gebruikt u om uw energielevel, uw planning van de dag en meest belangrijke taken van de dag te evalueren: hoe gaat het hiermee? Gaat het goed of dien ik een aanpassing te maken?
Natuurlijk zijn er nog veel meer tips maar mijn ervaring is dat starten met deze u al een heel eind vooruit helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen