De juiste prijs voor mijn kamer

Wat nog steeds een uitdaging is voor vele hoteliers is het zetten van de juiste prijs, voor de juiste klant, voor het juiste moment en voor het juiste kanaal. Het is inderdaad niet eenvoudig om dit te doen. Is de prijs te hoog, dan verliezen we omzet omdat we te duur zijn. Aan de andere kant, als de prijs te laag is, dan laten we omzet liggen omdat de gasten voor diezelfde kamer ook best meer wilden betalen.

Waar dienen we rekening mee te houden?

Als we bij Rev4u prijsaanbevelingen uitwerken dan spelen heel wat factoren mee in onze aanbevelingen :

  • de vraag voor de dag van aankomst
  • de prijszetting van onze concurrentie
  • onze guest review scores
  • het aantal reserveringen dat we reeds in de boeken hebben

Al deze factoren spelen een rol bij het bepalen van de prijszetting voor een bepaalde dag in de toekomst, per kamertype en per reserveringskanaal.

Wat is de impact van een verkeerde prijs?

Een eenvoudig voorbeeld. Mijn hotel beschikt over 60 kamers en ik pas een statische prijszetting toe. Dit wil zeggen, ik heb voor die dag van aankomst dezelfde vaste prijs van 100€.

Scenario : in vergelijking tot de vraag en de markt ben ik te duur

In dit geval zullen we wel nog steeds reserveringen krijgen, vanwege de ligging van je hotel, de reputatie van je hotel enz. Maar we eindigen die dag op 50% bezetting.

30 kamers aan 100€ : 3 000€ kameromzet

Stel dat ik een goede analyse van mijn markt en gegevens had gedaan, dan wist ik dat een prijs van 95€ beter had aangesloten bij de vraag. Dan zou ik kunnen eindigen op 60% bezetting.

36 kamers aan 95€ : 3 420€ kameromzet, wat 420€ meer is. Als we dit uitbreiden naar een jaar : een verschil van 153 300€ kameromzet.

De impact van prijs is niet te onderschatten! Prijs is een sterk maar zeer gevaarlijk wapen!

Maar? Willen we niet zo veel mogelijk kamers verhuren?

Ja inderdaad, een hogere bezetting aan de JUISTE prijs genereert ook meer omzet vanzelfsprekend. Maar volume alleen zal niet het beste resultaat leveren. Je wil 100% bezetting? Inderdaad ervoor zorgen dat je prijszetting laag is in vergelijking met de concurrenten kan je helpen meer volume te bekomen. Maar hou er rekening mee dat je hiermee ook omzet kan verliezen. Ik ga mijn kamers nu verkopen aan 70€ dan ben ik zeker dat ik zeer aantrekkelijk ben in prijs. In plaast van 60% bezetting kom ik nu aan 80% : 48 kamers aan 70€ : 3 360€. Dat is 60€ minder dan in het scenario van de juiste prijs met een lagere bezetting.

De realiteit in prijszetting is ietwat complexer dan hierboven beschreven. Want we hebben te maken met verschillende soorten tarieven, voor verschillende segmenten, die elk hun eigen boekingsgedrag hebben. En het beste resultaat bekom je door een dynamische prijzetting toe te passen.

Dus als je de prijszetting van je kamers zo goed mogelijk marktconform kan krijgen, dan haal je de best mogelijke resultaten uit die markt!

Weet dat als je een goede analyse laat doen van je prijsstrategie, je die investering er heel snel kan uithalen!

Vraag ons gerust om meer informatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen