KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indicators). Deze indicatoren laten ons toe om de evolutie, de groei, van onze omzet en het daaraan gerelateerde resultaat te evalueren.


Er zijn 2 soorten indicatoren die gerelateerd zijn aan onze analyses:

  • Interne indicatoren
  • Externe indicatoren

Interne indicatoren

De belangrijkste interne indicatoren zijn de volgende:
• Bezettingspercentage (occupancy %)
• Gemiddelde kamerprijs (ADR: Average Daily Rate / ARR : Average Room Rate)
• RevPar : Revenue Per Available room

Bezetingspercentage

Formule:
bezettingspercentage hotel

De uitkomst druk men uit als een percentage.
Deze indicator kan berekend worden voor 1 dag, meerdere dagen, maand, maanden of per jaar. Afhankelijk van de periode waarover je deze berekent, dien je de verhuurde kamers op te tellen voor die periode en het aantal beschikbare per dag te vermenigvuldigen met het aantal dagen in die periode.
Het bezettingspercentage is een volume indicator en zegt ons niets over de omzet.

Gemiddelde kamerprijs

Formule:
formule gemiddelde kamerprijs hotel
De uitkomst is in valuta.
Ook hier kan deze berekend worden voor 1 dag of over een periode.
De gemiddelde kamerprijs geeft een gemiddelde prijs die betaald werd per kamer maar we komen niets te weten over het volume.

RevPar

Er bestaat een indicator die volume en prijs combineert. De RevPar.
Dit is de daarom ook de belangrijkste indicator.
Formule:
Revpar hotel revenue management

De RevPar berekent men ook via de volgende formule:
RevPar formule hotel yield management
Die laatste formule laat duidelijk zien dat het gaat om een combinatie tussen volume en prijs. RevPar verhogen kan dus ofwel via volume, ofwel via prijs.
Volume en prijs zijn echter communicerende vaten. Meer volume gaat veelal gepaard met een daling in prijs. Een hogere prijs zal meestal resulteren in een lager volume.
De uitdaging bestaat er dus in om de juiste combinatie te vinden. De combinatie die ervoor zal zorgen dat we de optimale winst kunnen behalen.

In het hoofdstuk over definitie hebben we ook gesproken over de evolutie van revenue management, waarbij we alle inkomstenstromen in acht nemen. Daarom gebruiken we ook de volgende indicatoren in revenue management.
TRevPar : Total Revenu Per Available room = Totale omzet / Aantal Beschikbare kamers
TrevPac : Total Revenu Per Available Client = Totale omzet / Aantal gasten
Specifiek voor F&B revenu management zijn er nog indicaoren :
RevPasm : Revenu Per Available Square Meter = Omzet c&b / m2 van de zaal
RevPash : Revenue Per Available Seat Hour = omzet restaurant/aantal plaatsen per uur

En we hebben ook de integratie van winst vooropgesteld. Hiervoor gebruiken we de volgende indicator

GOPPAR

Gross Operating Profit Per Available Room.
Hier integreren we het kostenaspect in onze berekeningen.
Formule :
Goppar formule hotel
Het operationeel resultaat is het resultaat van de omzet met de aftrek van kosten gerelateerd aan het verkrijgen van die omzet.

Deze interne KPI's Key Performance indicators, zullen de basis vormen van vele revenue management analyses.

In een volgende post duiken we in de externe indicatoren!

Tot de volgende !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen