Het belang van de juiste gegevens

Als we efficiƫnt willen zijn en effectief goede resultaten willen behalen, dan is het nodig om de juiste gegevens te verzamelen. Vaak gebruiken hotels reeds systemen die bepaalde rapportage leveren, maar vaak ontbreekt het hierin aan die gegevens die ons toelaten om de juiste technieken toe te passen.
Revenue management is een proces waarbij beslissingen worden genomen op basis van data. We nemen het buikgevoel weg. We kunnen zelfs stellen dat revenue management een wetenschappelijke benadering is van het gezond verstand. De beleidswijzigingen die worden voorgesteld zijn ook heel logisch en begrijpbaar. Alleen zijn ze fijner en onderlegd met analyses van gegevens.

Een goed revenue management maakt het verschil door op een correcte manier de aangewezen data te analyseren en om te zetten in actieplannen. Dat is het gedeelte kunst. De kunst om de data op een inzichtelijke manier te analyseren.
Het is enorm belangrijk dat de beschikbare data „schoon“ zijn. Hiermee bedoelen we dat de data correct dienen worden ingevoerd aan de basis. De juiste gegevens van elke gast dienen geregistreerd te worden.

Basisgegevens

Om met revenue management te kunnen starten hebben we de volgende basisgegevens zeker nodig :
  • het reserveringskanaal
  • klantensegment
  • kamertype
  • prijstype
  • prijs
  • aankomstdatum
  • vertrekdatum
  • creatie datum van de reservering
Als we beschikken over de bovenstaande gegevens, kunnen we al een heel eind komen met analyses en de daaruit verkregen informatie.
We hebben reeds in vorige blogposts aangehaald dat die gegevens correct dienen te zijn. De meeste van deze gegevens worden automatisch aangemaakt door onze reserveringssystemen, andere (zoals bijvoorbeeld klantensegmentatie) dienen manueel correct te worden ingevoerd.

Detail van de informatie

Het niveau van detail dat nodig is ? Wel, deze gegevens dienen we op dagbasis hebben, ongegroepeerd. Dit wil eigenlijk zeggen dat we voor elke reservering die in onze systemen voorkomt een lijn zullen hebben in onze database.
Dus we analyseren de informatie op dag niveau.
Gebaseerd op het dagniveau zullen analyses gemaakt worden per periode. Dat kan week, maand, kwartaal of jaar zijn. We zullen vergelijken met vorig jaar, vorige maand, de vorige dag of met het vooropgestelde budget.
In onze volgende blogposts zullen we dieper ingaan op de basisgegevens, hoe ze te definiƫren en ze te gebruiken.
Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen