De juiste segmenten, hoe zit dat in elkaar?

Een volgend onderdeel in de nodige basisgegevens voor goed hotel revenue management is de segmentatie van onze gasten. Een juiste keuze van in het begin is zeer belangrijk, je segmentatie nadien aanpassen is een hele klus.


Wat is een segment ?


Een segment is een groepering van gasten die eenzelfde aankoopgedrag vertonen. Ze reserveren een vergelijkbaar tarief, hebben vaak dezelfde motivatie om te komen logeren in je hotel.

Traditionele segmentatie

Sinds jaar en dag passen we in de hotel sector een segmentatie toe gebaseerd op motivatie en wijze :

traditionele segmentatie hotel
hotel segmentatie klanten


Gasten die logeren in een hotel hebben hier meestal een reden voor : ofwel is dat om persoonlijke redenen, die worden dan gecatalogeerd als toeristisch (leisure) ofwel is dat om zakelijke redenen (business). Daarnaast is er ook de wijze van reizen : individueel of in groep. Deze segmentatie breiden we dan verder uit met subsegementen. Een voorbeeld : Individueel Zakelijk Contract : dit zou een gast zijn die in het hotel verblijft om zakelijke redenen en die een contract heeft met het hotel.

Een nieuwe manier van segmenteren

De hotelsector evolueert. Tegenwoordig zetten we verschillende prijzen uit die gekocht worden door verschillende soorten van gasten. Onze traditionele segmentatie alleen laat ons niet meer toe om alles te optimaliseren.

Een optimale segmentatie vandaag de dag is een segmentatie die we bouwen op basis van tarief en distributiekanaal.We behouden in een apart veld ook wel de motivatie.

Als segmentatie kan het hotel als basis het volgende model gebruiken :

nieuwe segmentatie hotel
klantensegmenten hotel

Dit zijn de grote lijnen, de basis zeg maar. Binnen deze basisstructuur kan je vele subsegmenten aanmaken, afhankelijk van de typologie van je hotel. Werk je met een getrouwheidskaart? Dan kan je hiervoor een apart subsegment voor aanmaken, bijvoorbeeld in publieke tarieven.

Het voordeel van deze segmentatie als basis, is dat we echt kunnen nagaan welke tarieven er beter verkopen en meer specifiek op welk soort dagen.

Raad of advies nodig bij het opzetten van je segmentatie? Neem gerust contact met ons op!

Binnenkort weer meer basis informatie !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen