De 16 meest voorkomende fouten in de bediening

Werknemers zijn het gezicht van een restaurant. Elke vorm van interactie met gasten is een vorm van communicatie door de werknemer, hetzij door houding (lichaamstaal) hetzij met woorden (verbaal). Bedienend personeel moet beleefd, gastvrij en warm zijn. Boven alles dienen ze zich ervan bewust te zijn dat ze het restaurant vertegenwoordigen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende restaurant service fouten die we zien.


1 Slechte begroeting

Medewerkers die gasten begroeten met 'Voor hoeveel personen?' of  'Wil je een plaats op het terras of binnen? " in plaats van een echt welkom.
Restaurant medewerkers moet warm en vriendelijk zijn en blijk geven van echt gastheerschap. Gastheren en gastvrouwen zijn er om mensen te begroeten en zich welkom te voelen, en hoewel dit misschien vanzelfsprekend lijkt, wordt het toch vaak niet toegepast. De verwelkoming bepaalt de eerste indruk.
Studies tonen aan dat 38 procent van de eerste indruk wordt vastgesteld door de toon van de stem verbale communicatie), en 93 procent door non-verbale communicatie van een persoon. Dus zorg ervoor dat je mooi rechtop staat, glimlacht en de gast op een persoonlijke manier bergroet. Gastheren die “verveeld” overkomen of “drukbezet” geeft de indruk dat de gast “niet welkom” is, wat genoeg kan zijn om mensen een slechte indruk te geven.

2 “Kan ik U helpen? “

Dit soort vraag kan gesteld worden als je ziet dat iemand echt verloren is, het toilet niet vindt of niet weet wat te kiezen in een kledingzaak. Gasten die een restaurant binnenkomen willen meestal lunchen of dineren. Dus in plaats van “Kan ik U helpen?”, is een openingszin als “Welkom in ons restaurant!” veel beter geplaatst.

3 « Geen probleem ! »

Vaak voorkomend is dat we antwoorden op een vraag van een gast met « Geen probleem ». Hoewel dit goed bedoeld is geef je ergens aan dat de gast met een probleem te kampen heeft. Onbewust geeft dit antwoord een onaangenaam gevoel aan de gast. Een beter antwoord is « Met plezier ». Het is een klein verschil in antwoord, maar je geeft aan dat je wil helpen en de gast zal nu ook gemakkelijker een volgende vraag stellen Je dient eigenlijk altijd op een manier te communiceren met de gast, waarbij je negatieve woorden uit de weg gaat.

4 Oogcontact

Houdt oogcontact met de gasten. Het is een goed teken. Zo weet de gast dat je gezien hebt dat ze zijn binnen gekomen of dat je weet dat ze een vraag hebben. Het is enorm ergerlijk dat iemand een vraag heeft en de bediening doet alsof ze het niet zien. Helaas is dit een vaak terugkomend probleem. Kelners rennen rond in het restaurant maar slaan geen acht op de gasten. Het is een kleine moeite maar o zo belangrijk voor je gasten.

5 Wees niet te familiair

Wees warm, vriendelijk en open, maar wordt niet te familiair in je woordgebruik. Woorden als “vriend”, “manneke”, “meiske”,…laat je beter achterwege. Ga ook nooit met je gasten aan tafel zitten, ook al zijn het goede bekenden. Dit kan het gevoel geven aan de andere gasten dat ze minder belangrijk zijn.

 6 Het niet kunnen geven van aanbevelingen

Het niet kunnen geven van een aanbeveling geeft een weinig professionele indruk. Een kelner dient op de hoogte te zijn van de kaart en kan op dat moment de meest populaire keuzes aanbevelen of toelichten. Vele gasten hebben dit soort vragen, vooral wanner we spreken over de wijnkaart. Zorg dat je personeel professioneel overkomt en de nodige aanbevelingen kan geven. Dit schept enorm veel vertrouwen in de kunde van je team!

7 spreken over eigen voorkeuren

Je dient te allen tijde te vermijden om je persoonlijke voorkeuren of afkeuren te delen met de gast. Blijf objectief in je antwoord. Zeg niet bijvoorbeeld “ik eet niet graag vis, maar de steak is voortreffelijk” indien iemand vraagt of de kabeljauw aan te bevelen is.

8 gebruik van parfum

In een restaurant is het de bedoeling dat er een fijne culinaire geur hangt van de gerechten, dat stimuleert de eetlust. Overdadig gebruik van parfum door bedienend personeel is uit den boze. Naast het feit dat parfum de culinaire geurbeleving verstoort, kan het ook best zijn dat de gast een hekel heeft aan de geur. Op die manier kan zijn hele restaurantbeleving danig verstoord worden.

9 staan praten of aangepast woordgebruik

Bedienend personeel dat staat te praten of roddelen in het zicht van de gasten, komt zeer storend over. Ten eerste weet de gast niet of het over hem gaat en ten tweede, nog erger, als er gekibbeld wordt en de gast vangt dit op, schaadt dat het vertrouwen van de gast. Het zorgt er ook voor dat de beleving als minder aangenaam ervaren wordt. Discussies dienen dus vermeden te worden tijdens de service.
Het vloeken of morrelen omdat een tafel of gast je begint te irriteren is n iet toegestaan. Ook hier wekken we een slechte indruk. Een indruk dat de gast er teveel aan is.

10 onverzorgde kleding en voorkomen.

Afhankelijk van je concept werk je met uniformen of niet. Iedereen dezelfde outfit is niet verplicht, maar wel aan te raden. Zorg er ook voor dat de outfit in lijn ligt met het concept. Naast de keuze van uniform of niet is het echter wel belangrijk dat de kledij verzorgd is. Geurloos, vlekkeloos en gestreken zijn de minimum vereisten. Een slordig uiterlijk geeft een slordige indruk en de gast verwacht dan ook dat het er niet zo netjes aan toe gaat in je restaurant.
Draag ook zorg voor een goede persoonlijk hygiƫne. Geknipte en schone nagels, verzorgd haar en voor de heren, netjes geschoren of een verzorgde baard.

11 Onvoldoende voorbereiding

Eens de gast zijn bestelling heeft doorgegeven is het van het grootste belang dat je de tafel voorbereid op het geen wat komen gaat: het juiste bestek, de juiste glazen, de dranken, alles dient voorzien te zijn. Het vergeten van belangrijke items draagt opnieuw bij tot een minder goede ervaring. Het komt ook enorm slordig over. Net zoals het niet systematisch voorzien van mayonaise bij gerechten waarbij dat vanzelfsprekend is. Niets is zo ergerlijk dan dat je zelf moet vragen naar mayonaise bij gerechten waarbij men friet serveert.
Mocht je toch iets vergeten, herstel dit euvel dan vliegensvlug.

12 onaangepaste opmerkingen

Met onaangepaste opmerkingen bedoelen we bijvoorbeeld opmerkingen wanneer een gast zijn bord niet volledig heeft leeggegeten. De gast is misschien een kleine eter? Maak geen opmerkingen in de stijl van “Blijkbaar viel het gerecht niet in Uw smaak” of dergelijke meer. In plaats daarvan vraag je “Was alles naar wens?”. Een andere dooddoener is: “Heeft het gesmaakt?”. Nu, het smaakt altijd, goed of slecht, dat kan de smaak zijn. Nogmaals bij het afruimen stel je de open vraag: “was alles naar wens?”. Deze vraag slaat dat niet enkel op het gerecht maar ook op de bediening, de sfeer,….

13 niet terugkeren naar tafel na inzetten gerecht

Iets wat vaak vergeten wordt, is binnen de minuut terugkeren naar de gasten nadat het gerecht werd ingezet om te vragen of alles in orde is. Misschien heb je iets vergeten. Als de gast dan niet moet zitten draaien en zoeken naar je hulp, kan je snel dit euvel oplossen zonder dat de gast hier veel hinder van ondervindt.

14 slechte personeelsplanning

Te veel personeel kan geld kosten, maar ook te weinig personeel. Als de gasten te lang moeten wachten om geholpen te worden ervaren ze geen aangename tijd. Andersom ook, als om de 2 minuten iemand komt vragen of alles in orde is, dan stoor je de gast ook in zijn beleving.

15 het niet of niet tijdig bijschenken van dranken

Het niet tijdig aanbieden om bij te schenken kan je geld kosten. De gast wil misschien nog wel een tweede glas wijn? Of een nieuwe fles? Let er daarom op dat je langsgaat om bij te schenken als het glas maar 1/3 meer bevat. Zo geef je blijk van attent te zijn en zorg je ook voor je eigen omzet.

16 onzorgvuldig afscheid nemen

Zorg ervoor dat iedereen op een bepaalde manier afscheid neemt. Niet enkel diegene die de betaling heeft ontvangen! Al is het maar even oogcontact en een glimlach. Beter nog is dat de gastheer even de tijd neemt om de ervaring van de gast aan te horen. De gast voelt zich dan gewaardeerd en heeft niet het gevoel dat er na zijn betaling geen aandacht meer voor hem is.

Gastenbeleving

Ja, zal je zeggen bij het lezen van dit artikel. Dat is allemaal logisch, dat weet ik al. En toch zijn al deze zaken die eenvoudig toe te passen zijn, de eerste die vaak niet worden toegepast. Als je wil nagaan of het bij jou allemaal goed loopt, kunnen wij je misschien helpen. Vraag eens hoe onze mysterie guest dienst werkt. Met zo een bezoek en een verslag krijg je een goed beeld van hoe je restaurant ervaren wordt. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen