Definitie van de reserveringskanalen

In onze reeks basisopleiding revenue management gaan we verder met meer informatie op het vlak van reserveringskanalen. We hebben gezien dat het reserveringskanaal een belangrijk basisgegeven is voor onze analyses. We gaan in dit artikel daar dieper op in.


 Reserveringen komen via verschillende kanalen tot het hotel. Het is dan ook enorm belangrijk om te weten via welk kanaal de gast reserveert. De distributie van onze hotelkamers is door de jaren heen een stuk complexer geworden. Waar vroeger de gast vaak reserveerde via de klassieke kanalen (telefoon, fax, brief, reisbureau), zien we nu dat er via vele online kanalen extra mogelijkheden zijn bijgekomen.
De reden waarom we onze reserveringskanalen goed dienen op te volgen is voor de hand liggend : voor bepaalde kanalen dienen we commissie te betalen. Het is belangrijk voor het hotel om niet volledig afhankelijk te zijn van deze kanalen. Vergeet niet dat commissie een kost is, en dat we in revenue management ook de winst dienen te maximaliseren.
De volgende onderverdeling is de meest gangbare in de hotellerie:
verschillende distributie kanalen in hotel revenue management
Het verschil tussen direct en indirect maakt het verschil in de subkanalen. Direct betekent dat er geen tussenpersoon betrokken is in de reservering. Indirect wil zeggen dat de gast via een tussenpersoon een reservering maakt. Deze tussenpersoon wil vanzelfsprekend ook vergoed worden, wat betekent dat we hier kosten hebben voor het verkrijgen van de reservering.

Deze vergoeding verrekend de tussenpersoon volgens één van de volgende modellen:

Agency Model : hierbij ontvangt het hotel een factuur met het te betalen commissie bedrag, volgens een vooraf afgesproken commissie percentage. De gast betaalt rechtstreeks aan het hotel.
Merchant model : hier betaalt de gast aan de tussenpersoon, die dan een afgesproken bedrag per kamer betaalt aan het hotel.
Onze voorkeur gaat uit naar het agency model. Bij dat model hebben we zelf de prijs in handen die de gast uiteindelijk dient te betalen.

We komen later nog uitgebreid terug op de rol van de indirecte distributie.

Rev4u kan U ondersteuning bieden bij het implementeren en definiëren van de juiste kanalen in je PMS systeem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen