Revenue Management Systeem of niet ?

Vandaag de dag is er een enorm aanbod van geautomatiseerde revenue management systemen, ook wel RMS genoemd. Een RMS zorgt er in eerste instantie voor dat alle relevante data om aan yield management te kunnen doen automatisch vanuit het property management system, PMS, worden binnengehaald. En dat is het grote voordeel van zo een systeem.

Ik wil vandaag even stilstaan bij de vele voordelen van zo een systeem, maar ook aanhalen wat de uitdagingen zijn.


1. De voordelen van een Revenue Management Systeem


Zoals reeds aangehaald is het een groot voordeel dat de data automatisch worden verzameld vanuit je reserveringssysteem, ook wel PMS genoemd. Maar let wel op, het goede functioneren is afhankelijk van de kwaliteit van de gegevens alsook de volledigheid ervan.

Zorg er dus altijd voor dat de input van de reserveringen correct verloopt :

  • het juiste marktsegment
  • het juiste reserveringskanaal
  • het correcte tarief
  • type kamer
  • extra diensten
  • de juiste status : optie, bevestigd, geannuleerd,...
Indien deze zaken niet netjes worden ingevoerd dan zullen de analyses naderhand zeer zeker minder steek houden en niet echt leiden tot verbetering van de resultaten.

Een ander groot voordeel is dat een revenue management systeem via algoritmen complexe analyses in een handomdraai ter beschikking stelt. Analyses die via eigen tools niet altijd even eenvoudig zijn.

Vandaag de dag kan je een RMS ook je distributie en je strategie laten aansturen. Het aanpassen van prijzen, het sturen van distributiekanalen en het managen van de marktsegmenten bijvoorbeeld. 
Allemaal zaken die veel tijd kunnen vrijmaken in het hotel. Kostbare tijd om andere zaken te kunnen doen.

2. De uitdagingen 


De grootste uitdaging bij het implementeren van een RMS is het opzetten van het systeem. Je basisinstellingen dienen echt wel zeer goed te zijn wil je snel resultaat kunnen zien.
Heel vaak zal de leverancier je erin bijstaan, maar zij hebben niet altijd de kennis en de tijd in huis om dit op een degelijke en goede manier te doen.

Een andere grote challenge is het opvolgen van het systeem. Een RMS is geen toverdoos. Je hebt een ervaren revenue manager nodig om de analyses op te volgen en indien noodzakelijk de instellingen bij te stellen.

Het aankopen van een Revenue Management Systeem is geen sinecure. Vaak gaat het om een enorme investering. Daarbovenop komt dan nog de kost van een goede revenue manager, of tenminste iemand die goed opgeleid is om de zaken op te volgen.

Kortom, een RMS kan een zeer goed hulpmiddel zijn bij je yield management, maar is zeker niet altijd zaligmakend.

Vraag dus zeker advies alvorens je de beslissing neemt om een RMS aan te kopen.

Gunther Schelfhout
Revenue Management expert


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen

KPI's voor hotel revenue management

Eens we al onze data op de juiste manier verzamelen, starten we met onze analyses en het berekenen van een onze KPI’s (Key Performance Indic...

Meest gelezen